vrijdag 18 januari 2013

Dag 71 - creatief klusje - vilten kussenpop

Vandaag een creatief uitstapje op dit blog...

Vilten kussenpop

Met dochterlief ben ik bezig geweest een vilten kussenpop te maken. Dit is nog best lastig voor een moeder die niet veel ervaring met naaien heeft en een dochter die dat helemaal niet heeft... gelukkig is het vilt voorgeprikt met gaatjes en is de uitleg van de stiksteek redelijk duidelijk. Van start met stap 1.
Stap 1 de hartjes op het jurkje
Ik een hartje als voorbeeld en toen zij het andere hartje. Dit was maar 1 steek, dus dat lukte. :-) Aan dochterlief uitgelegd hoe afhechten werkt. Stap 2 de wangetjes
Ik een wangetje als voorbeeld en toen zij het andere wangetje. Dit gaat in een rondje en achteraf blijkt dat we een prachtige stiksteek hebben gemaakt, helaas zie je dat alleen maar aan de achterkant ipv op de voorkant van de pop. Besloten om het niet uit te halen, want eigenlijk ziet het er wel schattig uit.
Stap 3 de ogen
Ik een oogje als voorbeeld en toen zij het andere oog. Het oogje is opgebouwd uit twee stukjes vilt: een wit oogje en zwart stukje met wimpers en dan moet die wimper wel de juiste kant op staan. Dus een beetje gepriegel, maar het lukte prima.
Stap 4 het jurkje
Ik de rechterkant een klein stukje en zij de rest. En toen heeft ze ook de linkerkant zelf gedaan. Dit was wel een beetje lastig, want dan moet je twee dingen tegelijk vasthouden, maar dochterlief uitgelegd hoe je dat vasthoudt en goed erbij kunt om te naaien. En dat deed ze heel goed.
Stap 5 de schoentjes
Dit ging prima, dochterlief is bijna volleerd naaister met de hand!
Helaas had mamma niet goed gekeken en toen dochterlief met tong uit haar mond het linkerschoentje vast had gezet, dacht ik, hmm, het lijkt wel verkeerd om te zitten... Eerst maar het rechterschoentje doen (zelf gedaan). Ja dat zit goed, hè bah, dan zit het linkerschoentje dus inderdaad verkeerd om. Na overleg met dochterlief besloten het schoentje uit te halen en overnieuw te doen. Zo gezegd, zo gedaan. Ze heeft het schoentje zonder morren nog een keertje genaaid.
Stap 6 de strikjes
Deze waren een uitdaging. Rechts heb ik gedaan, links dochterlief en ze zitten allebei te los haha, maar die zet ik nog wel vaster voor de pop wordt opgevuld met watten. Want we zijn bijna zover, dochterlief kan haast niet wachten.

start gemaakt met stap 7
(vanaf het strikje naar de arm zit de voorkant
 aan de achterkant vast)
Stap 7 de voor- en achterkant aan elkaar
Ik ben het niet eens met hoe de beschrijving dit doet, want ik zou de naad van de pop aan de binnenkant maken en zij tonen de naad aan de buitenkant. Dus nu zie je (zie op de foto van het linkerstrikje naar de arm toe) aan de voorkant van de pop een mooie stiksteek, maar aan de achterkant zie je ook gewoon hoe je zo'n stiksteek maakt (vind ik niet zo mooi). Maar goed, ik heb dochterlief laten kiezen en zij wilde deze 1e keer de instructie gewoon volgen. De volgende vilten pop - ja, dochterlief heeft de smaak te pakken - maken we dan op mijn manier.
Maar goed, we mogen pas gaan vullen met watten als de armen en benen aan elkaar zitten en we moesten volgens de instructie achter het linker strikje beginnen en dan rondom naaien...
Dochterlief knapt haast uit elkaar van ongeduld, het gaat in haar ogen allemaal super langzaam, want we doen elke dag een stukje, de ene dag een kwartier, de volgende een half uur. 't is maar hoelang haar concentratie blijft.  In het begin kostte het moeite en dan was de concentratie best snel op (1 oog, 1 schoentje...). Maar nu de pop steeds verder afkomt, wil ze het ook wel graag afmaken.
Alleen de buitenrand moet dus nog verder tot aan het rechterstrikje en tussendoor starten met het opvullen (als de benen dicht zijn de benen, als de armen dicht zijn eerst de buik en dan de armen).
Ze heeft nog een beetje geduld gehad en er nog twee keer een half uur ingestoken. En toen mocht ze EINDELIJK de vulling erin doen.


En toen nog de rest dichtnaaien.
Het eindresultaat is prachtig! Ze is er erg blij mee!

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg. wie weet wat er allemaal nog meer uit jullie handen gaat komen. Toppie ;-)

    Het is trouwens ook een lief popje om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is ook al een poppenomslagsjaal gebreid. Maar dat was nog best moeilijk, te dikke breipennen en te dunne wol...
      Maar de pop heeft het lekker warm!

      Verwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn blog!