donderdag 28 februari 2013

Creatief: gestreepte sjaal - update

Mijn zoon ziet zichzelf al helemaal
 als deze knul
stoer met z'n sjaal en tui
door de stad lopen!
Even een update over de gestreepte sjaal voor de 10e verjaardag van zoonlief.
Nog 42 dagen te gaan...

De sjaal wordt 162 naalden lang.
Het zijn strepen van 4 naalden zwart en 4 naalden grijs. Elke naald zijn 69 steken: 6 steken rechte tricot steek aan het begin en einde en de rest is boordsteek 1/1 (1 steek recht, 1 steek averecht).
Het begin was moeizaam omdat ik elke keer in de knoop kwam met de boordsteek en dan terug moest breien, waardoor er nu een volledige streep grijs op de een of andere manier verdraaid zit GRRR.
Of dat ik bij de kleurwissel ineens een steek te veel had, wat ik heb opgelost door in het randje 2 steken samen te breien, waardoor er nu een hele streep versprongen zit... gelukkig in zwart dus dat ziet niemand - ha!
Maar door die al die opstart problemen deed ik in het begin héél lang over 1 streep... echt héél lang....

Maar het gaat steeds beter, kost het me steeds minder tijd per streep, ik merk het sneller als er iets mis gaat, raak niet meer in paniek als er dan tóch nog iets misgaat.....
Helaas gisteravond nog, ik zat met manlief te kletsen en te breien tegelijk en prompt valt er een steek en die trekt een hele streep diep door... ZUCHT en DUBBELZUCHT. Maar ik had een haaknaald nr 3 gekocht (deed het tot nog toe met nr4..) en ik kon het weer ophalen. Alleen werd het geen boordsteek - wonderlijk!? Ik bleek het te hebben opgehaald aan de 'verkeerde' kant. En zat het wéér in een grijze streep - GRRR - maar gelukkig een beetje aan de zijkant en zie je het alleen als je weet dat het fout is ;-)

Ik heb nu 40 (van de 153) strepen af, dus de sjaal komt op dit tempo op tijd af!
Zoonlief weet dat er hard gewerkt wordt en vindt het heel lief van mij.
Dochterlief is een beetje jaloers en wacht vol spanning tot ik aan haar project ga beginnen, slofjes voor haar babyborn pop. Een ontzettend geprutst met steken erbij, eraf, een randje maken.... maar goed, dat wil zij graag voor haar verjaardag (in juni). Denk dat ik haar verras en er een jurkje of truitje voor de pop bij brei...

Ondertussen voel ik me zeker genoeg om aan de trui voor zoonlief te beginnen. Gisteren heb ik een extra set breipennen nr 3 gekocht en vanavond ga ik het achterpand van de trui opzetten...

1 opmerking:

  1. Lekker bezig hoor. Ik zeg maar zo van fouten leer je dus vooral veel fouten blijven maar ;-)

    Ik ben benieuwd naar je eindresultaat :-*

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je reageert op mijn blog!