vrijdag 30 november 2012

Dag 22 - de boeken van mijn opa

Nou, gisteren kwam dus die dame voor de Nederlandse boeken. Dus ik na mijn werk naar boven naar de boekenkast. Ik heb ervoor gestaan en alleen Inspector Lynley van P.D. James eruit gevist. Ik had beneden nog een aantal boeken die weg mochten.

Stapel 'weg geef boeken'
Uiteindelijk heeft ze de hele stapel meegenomen en ook nog een aantal van de beschikbare Engelse boekjes voor haar zoons. Ze kwam eigenlijk alleen voor de kleine boekjes die bovenop liggen - zie foto.

En toen ben ik gisteravond verder gegaan op de slaapkamer. Eerst bovenop schoongemaakt, wat een stof. Daar lagen oude fotolijstjes met foto's van de kinderen toen ze klein waren en boeken van manlief over duiken en biljarten.
Na al het stof weggewerkt te hebben, doorgegaan met vak 11 (reis-, tuin- en stedenboeken). En omdat het lekker ging, door met vak 12 (mijn oude studieboeken). Daarna volgde vak 13 en 14 (boeken van mijn opa - zie blog dag 21). De boeken die speciaal aan hem zijn gegeven voor nieuwe baan, bij afscheid, afronding studie etc heb ik gehouden (uiteraard!) en nog een aantal boeken die ik zelf leuk vind, zoals een roman over Micheangelo en die over vormgeving gaan. Alles schoongemaakt en bekeken, daarna besloten wat er weggaat en wat blijft en de 4 vakken weer ingericht.


Wat een hoop boeken om te verkopen...

Op deze foto staan alle boeken die weg gaan.
Links liggen oude studieboeken van mezelf (Algemene Letteren, met Kunst als hoofdrichting) en twee tuinboeken. 
Rechts de hoge stapel boeken en tijdschriften van mijn opa. Veel boeken zijn van de jaren '20 en '30, dus ik denk dat ik daar nog wel een tijdje zoet mee ben om die boeken uit te zoeken, te verkopen of te schenken - er zijn een aantal tijdschriften - gebonden - en gedenkboeken van bedrijven met een kunstcollectie, gebouwen waarvoor  bij de opening een gedenkboek is uitgegeven en overzichten van tentoonstellingen (Haagse Kunstkring o.a.). Dus ik ga zeker op zoek naar een kunstboeken-antiquariaat.

En dan is het resultaat zo:

Aan vak 15 (ordners) ben ik nog niet toegekomen en nu moeten de vakken 16 t/m 20 nog (woordenboeken, muntencollectie en de rest van de ordners).
Of ik dit weekend verder ga met de boekenkast weet ik nog niet, want het staat in het teken van Sinterklaas (zaterdag) en mijn oom die 65 jaar is geworden en een feestelijke dag heeft georganiseerd (zondag). Ik denk dat het een tweetal kleinere klusjes worden - er is nog genoeg te doen in huis...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert op mijn blog!