vrijdag 7 december 2012

Dag 29 - Herinneringen krijgen 'beeld'

Gelukkig vond ik nog 2 lege plakboeken en was ik blijkbaar al gestart met het plakboek voor 2007, met daarin als start december 2006 - Sinterklaas, Kerstmis, verjaardag nichtje en Oud en Nieuw. 

Ik ben er de hele avond mee bezig geweest, eerst de voorbereidingen van spullen bij elkaar zoeken en daarna het plakken zelf, maar ik héb januari t/m junl 2007 ingeplakt.
Daarna alles wat niet in het plakboek terecht is gekomen in de papiercontainer gedaan en de eettafel weer opgeruimd.

Met de maanden die ik inplak, komen er enveloppen 'vrij' die ik kan gebruiken voor het uitzoeken van 2012 - gelukkig maar, want de foldertjes, bioskaartjes, verjaardagskaarten etc. van dit jaar worden verzameld in mijn lade van de buffetkast: "dat is handig, want jij maakt de plakboeken..."

Het is erg leuk om met de plakboeken bezig te zijn! Ik heb met de kinderen vanmorgen herinneringen opgehaald aan de hand van het plakboek en de foto's.
Want in de eerste helft van 2007 werd zoonlief 4 en dochterlief 3 jaar... Dus echte herinneringen zijn er niet, behalve hele spannende dingen als het Kerstcircus in Ahoy - dat weet  zoonlief nog wel. En door het plakboek krijgen ze weer 'beeld' bij de verhalen. Zo wordt het weer echt: "Dus ik heb het niet gedroomd!?"
En wat een leuke foto's van hun tweeën in de hangmat uit Peru die pappa kreeg voor zijn verjaardag. Wat hadden ze een lol samen!
Eten met dit logo mag ze eten,
daar zitten geen Gluten in.
Ook de jaarfoto's van de Crèche, met heel veel vriendjes en vriendinnetjes waar ze nu mee in de klas zitten. Leuk om te zien!
Maar wat was dochterlief klein in die tijd, we wisten toen nog niet dat ze Glutenintolerant was, waardoor ze een groeiachterstand opliep. Want als je dit bent en je eet wel gluten (omdat je niet weet dat je er niet tegen kan), sterft je darmflora af en daardoor neem je geen voedingsstoffen op, waardoor je niet meer groeit, je altijd buikpijn, een bolle buik, apatisch, bleek, snel moe bent.... 
Gelukkig is een jaar later de diagnose gesteld en heeft ze, door een glutenvrij dieet, de groeiachterstand ingehaald. Ze merkt er nu niets meer van, behalve dat ze geen gluten mag eten natuurlijk. Helaas groei je hier niet overheen, ze zal dit dieet haar hele leven houden, maar er is prima mee te leven en er zijn tegenwoordig veel vervangende producten te verkrijgen, zoals pasta, brood en kruidnootjes, tegenwoordig zélfs met chocolade eromheen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert op mijn blog!